meet my favorite girl, cik bambam yaya
Thursday, June 19, 2014
Wednesday, March 5, 2014
Night time routine
Salam, dan hi!
bagi penggemar tgk youtube, paham lar dengan tajuk entri nih. spt saya, mcm xdek objektif hidup tgk dorang tunjuk bilik, tunjuk care mandi, tunjuk perpium. however, suke hati i ler. Btw. Back to our story, sejak tinggal beberape bulan lagi nak jadi bini org. hidup mesti lebih teratur sikit. Dulu basuh rambut 2kali sehari, kadang2 2hari sekali. ikut bau2an di kepale nih. sangat bagus kan. sekarang lebih teratur. 2hari sekali. and fix! kalau terskip, ikut jugak jadual kat kalender tuh (giler strict dgn diri sendiri). Nak disiplin kan diri kunonnye.
Setiap malam. sebelum tidor. saya akan mandi. But before that. Ade lgi rutin sblm mandi.
Olive oil
I make sure i clean my face using olive oil. rub3..sampai seluruh muka.and lap gune tisu kering. Saya guna :
jenama cap colavita
Terpulang nak guna jename ape2 pun, kebetulan ni yang paling murah jumpe time tuh. Rm 20 xsilap. gune lar puas2. kenape gune ni, seperti yang kite tahu, minyak membantu melunturkan mekap2 dekat muka. Olive oil ade banyak kebaikan untuk kulit. Antara kebaikan olive oil :
- Mengandungi vitamin E yang tinggi. as we all know, vitamin E elok untuk ku...lit.pandai!!(clap2)
Ok, selebihnye google sendiri. kang cite banyak2 kang lari tajuk. kesimpulan. its good for your health, skin, and hair.
Floss
Saya akan floss gigi sebelum mandi. selalu tengok orang gosok gigi dulu baru floss. Well, I like to do my way. Ikot logik my kepale, after dah korek all those germs, than baru kite gosok gigi baru lg bersih instead of gosok gigi and then floss. Ape pendapat korang? Or Im doing it the wrong way. Ok, moving on.
Mandi
Here come the up and down part. Need I remind you guys, if saya rajin. Saya akan buat all those stuff I will list down below. But if im too tired. I will just do basic stuff. You know what that is.
- Setiap 2hari, sekali, saya akan scrub badan saya. Since im the kind of person yang sangat kuat berpeluh, and sometimes acne do datang menyemak dekat badan. Btw, just gune scrub murah2. guardian punye. perlu ke yang mahal2 punye? ade beza ke? Saya guna yang energise. Ntoh lar energise ke idok. Janji wangi.
2. After scrub, saya akan basuh gune sabun badan biase, in this case, saya gune detol cool mint
Saya suka guna sabun nih sebab, obvious kot, cool! haha, nak jadi cool kena pakai sabun nih ye kanak2. JK! sabun nih wangi, atleast kat lobang hidung saya. And sejuk. love it, love it, love it!
3. Note yourself, saya hanya akan cuci rambut saya belah malam. sebab, saya bertudung. so xperlu kot memerap kepale basah2 dalam tudung. lepas tuh segale buah2an mekar lar kat kepale. Again, aktiviti ni hanya dilakukan 2hari sekali. Just guna shampoo biase, rejoice. Wangi, murah, basically, xmerosakkan rambut saya dah cukup. Saya jenis xpakai konditioner. Ini adalah kerana, kulit kepale saya jenis berminyak. I dont like that lekit2 feeling if pakai konditioner. Again, ikut masing2 punye preference lar ye. Lepas nih nak cube yang cool2 pulak. Shampoo saya bertukar2 setiap kali habis 1 botol. So, nothing interesting here, moving on.
4. Cuci muka. Kulit muka saya super sensitif. Macam2 pencuci muka saya guna, pernah guna safi, neutrogena, blablabla..zaman mude remaje punye brand. And i fell in love with this cetaphil. Sgt gentle. Let me warn u, kalau lar ade niat nak gune sbg pencuci mekap. xdapek ler. make sure xdek mekap dekat muke baru gune sabun nih. highly3 reccomended. Saya guna for all skin type. Dah gune berbotol2. Nih nak masuk kelime ok. Tapi die agak mahal. sila alert dgn promosi2 di watson or guardian ye.
5. Gosok gigi. Ok. kena tunjuk demo ke macam mane saya gosok gigi? u got the idea. than, taraaaaaaaaaaaaaa...siap mandi!
Toner
Ok, step ni wajib, pakai toner. xkire lar toner ape2. same je. so saya akan pakai cotton pad dan dap3 dekat muke. kalau kulit saya hari tuh macam sensitip sket, hanye akan gune tgn and dap2. xpernah sekali pun tukar ke toner lain. sentiase setia dgn safi balqis. Terima kasih kerana tahan lama, xmahal, dan xbuat onar di kulit muka saya. I lap u.muahx2
Ok, step ni wajib, pakai toner. xkire lar toner ape2. same je. so saya akan pakai cotton pad dan dap3 dekat muke. kalau kulit saya hari tuh macam sensitip sket, hanye akan gune tgn and dap2. xpernah sekali pun tukar ke toner lain. sentiase setia dgn safi balqis. Terima kasih kerana tahan lama, xmahal, dan xbuat onar di kulit muka saya. I lap u.muahx2
Moisturiser
Night routine dgn day time routine berbeza ye. malam saya akan guna olive oil saya td. rub dekat tangan sampai panas, dont worry, xterbakar punye tgn ang, then sapu dekat muke. trust me on this. bgn pagi, muke trase lembut.gebu. and berseri2 macam seri pengantin gitu.
Body Lotion
Tipu la weh kalau ari2 tiap malam pakai. tapi yang confirm dalam seminggu. akan ade skali dua kali buat aktiviti ni. saya akan campurkan lotion dengan olive oil and spread it all over my body. well, bagus mcm mane pun olive oil tuh, saya xnak lar tdo dgn bau minyak. Saya guna vaseline bau koko. I swear could eat myself. grrr..
Perfume
cakap lar ape korang nak cakap, nih aktiviti wajib stp malam. tdo dgn perfume. I like to smell good. =p pakai perfume murah je. bkn yang gucci2, dior kejadah. lain lar dah ade laki.ok. xikhlas dgn diri sendiri betol.
SIAP!
ZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Sunday, February 23, 2014
habuk
Just found out that my encik tunang allergic dgn habuk. guess what?!! both of us allergic dgn habuk. Now what? paan, if u read this, please buy me a vacuum.
Thursday, February 13, 2014
paan and me (part 1)
Assalamualaikum,
tetibe terdetik nak cerita sal cintan cintun kat blog nih.macam mane kitorang jumpe. ape yang dah kitorg lalui.
kitorang berjumpa time sekolah menengah form 5. kami duduk sekelas. percaye lar kitorg jarang atao boleh kire gune tangan bape kali bercakap di dalam kelas.
ini mungkin adalah kerana encik paan sangat pendiam and jarang berada di kelas n saya sgt menakuti beliau. tambahan saya pernah memecah kn jam tangan beliau yang "sape suroh" diletakkn bawah meja belajar saya di dalam kelas.percaye lar.saya sangat takut sampai menyorok bawah meja.macam nih
tetibe terdetik nak cerita sal cintan cintun kat blog nih.macam mane kitorang jumpe. ape yang dah kitorg lalui.
ini mungkin adalah kerana encik paan sangat pendiam and jarang berada di kelas n saya sgt menakuti beliau. tambahan saya pernah memecah kn jam tangan beliau yang "sape suroh" diletakkn bawah meja belajar saya di dalam kelas.percaye lar.saya sangat takut sampai menyorok bawah meja.macam nih
kami mula rapat selepas habis sekolah dimana sebulan selepas habis spm (lebih kurang bulan 11/2006).dimana mesej pertama beliau pd saya ialah mesej bergambar bunga mawar.selepas saya pulang dari kerja.
die mula bagi hint2 minat pd seorg perempuan, blablabla...mcm mane nk bknln.blablabla...in the end, pada malam 21/1/2007 , sy suspect smtg plik.so sy pon tanye, ko xminat kat ak kn? huahhahaha...sy sangat xmalu n lantang bertanye. so die bls blablabla (mane sy ingt spesifik die ckp pe) so die mntk jd gf die.
belom smpat balas msg die dh ttp phone nk dkt 2 hari.over tao!!!die on phone pd 23/1/2007 di pagi lebih kurang pukul 7 pagi.time tuh msg sy delivered n ckp will considered it with 3 conditions.
1)jgn ever sntuh rokok
2)jgn mnipu
3)if we ever putus, be a man n datang jmp sy dpn2
and we are officially gf n bf. damn ntah pape care kitorg couple.HUAHAHAHHAHAHAA!!!!!!!!mmg dasar budak2!huh!(malu sndr).
after that, kitorg sms n call shj.xprnah jumpe.ye lar, encik paan di kuala pilah, saya di ampang.masing2 masih bawah tanggungan keluarga.moneyless.nk jmp cmno.bak kate org, seluar cpender pon mak bapak beli kn lagi.kihkihkih...ade ati nk dating2.bwekksss......
k lar.bersambung.buhbye!
langsung x romantik
cerita saya hari nih is betapa encik muhammad farhan xromantik!
kadang2 rase sgt geram + sakit ati + tekanan perasaan + etc..
situasi 1
lebih kurang selepas 2 tahun lebih kitorg couple, die turun kl. and kitorg jumpa kat mid valley. jumpe2, kat escalator tuh, die keluar kn bungkusan kecik yg dibalut dgn kertas, patu bagi. patu blah. sambil tuka topik lain. and dalam tuh ade sebentuk cincin.aw.......bukan emas ker ape.just cincin silver.tp 2 kire 1st cincin n xdek cincin lain pon die bg.
situasi 2
birthday sy ritu, die bli kn sy sebijik kek blueberry, bukan 1 slice, but sbijik! Kuar2 dr umah. die tros dgn smgt tggu dpn umah sy ngan kek tuh sambil bkk nk tunjuk ade tulis2 atas kek tuh lar kunon =p patu tros sy smpn dlm umah n ajak p mkn kfc.see...........romantik kn?!!!ceh.niat tuh mmg sweet dh.care lgsg x.
situasi 3
die beli kn sy coklet kisses. tp care die bg.....time dalam kereta, "b, ade coklet kt dashboard abg tuh, amek r.abg blikn" camtuh jer.
btw. walaopon setoya2 encik paan nih.sy ttp syg die.
kadang2 rase sgt geram + sakit ati + tekanan perasaan + etc..
situasi 1
lebih kurang selepas 2 tahun lebih kitorg couple, die turun kl. and kitorg jumpa kat mid valley. jumpe2, kat escalator tuh, die keluar kn bungkusan kecik yg dibalut dgn kertas, patu bagi. patu blah. sambil tuka topik lain. and dalam tuh ade sebentuk cincin.aw.......bukan emas ker ape.just cincin silver.tp 2 kire 1st cincin n xdek cincin lain pon die bg.
situasi 2
birthday sy ritu, die bli kn sy sebijik kek blueberry, bukan 1 slice, but sbijik! Kuar2 dr umah. die tros dgn smgt tggu dpn umah sy ngan kek tuh sambil bkk nk tunjuk ade tulis2 atas kek tuh lar kunon =p patu tros sy smpn dlm umah n ajak p mkn kfc.see...........romantik kn?!!!ceh.niat tuh mmg sweet dh.care lgsg x.
situasi 3
die beli kn sy coklet kisses. tp care die bg.....time dalam kereta, "b, ade coklet kt dashboard abg tuh, amek r.abg blikn" camtuh jer.
btw. walaopon setoya2 encik paan nih.sy ttp syg die.
Being d only student
Saya sangat bertuah bila jadi the only master student untuk both of my supervisors. sure, sangat stress bila dua-dua sangat ambitious. well, dalam stress2, ada kebaikan jugak. Since hidup dalam dunia research, macam2 saya belaja dari supervisors saya. Mereka warga2 yang travel sini sana untuk ke konferensi. Setiap kali kemane2, diorang masing2 tidak lupa beli kan saya buah tangan. ngeeeeeeeeeeeee....mengade sangat terase :) Saya dapat dengar macam2 cerita, tengok gambar, beri pendapat dan idea.
ni salah 1 buah tangan saya dapat dari paris diberi oleh dr norazan (main supervisor). Panggil saya kuno, tapi sejak kak jaja dapat key chain nih, saya sangat teruja nak 1. at last dapat jugak. Time dapat nih, ya ALLAH. gembira nya hati. Lagi 1 keychain saya dapat bentuk kasut, dari portugal juga dari Dr Norazan. X lupa keychain dari Dr khairul dan Dr norazni. Second supervisor saya sangat kerap ke luar negara untuk konferensi dan holiday. Saya dapat keychain dari sabah. Dan kebanyakan yang saya dapat ialah makanan. Yeay me! dapat merasa makanan negara orang walaupun xpernah dapat ke sana.
both makanan di atas ni dari indonesia. Yang atas sekali pisang cheese. paling sedap!!! dalam roti tuh ade pisang. luar roti tuh disalut cheese.. Bawah nye pula pisang yang dah disalai, dan digorang macam pisang gorang. sedap jugak! garing. Selain tu, saya pernah dapat makan dari somewhere2 (saya sendiri x familiar). so colorful, and it tase funny too. =p huhu...
sayang, dulu saya xade kamera, so xdapat nak share dekat sini. Tapi selama setahun lebih sebagai pelajar, macam2 saya lalui. kamera hp pulak xmemberangsangkan. ok. lepas nih saya akan lebih produktif. (janji palesu)
things that i love
1) I love my family. if i have been given two choices either go and meeting friends that are long time no see or go out with my family. I would rather choose my family. Its like, the most comfort zone i would say
2) being around my closest friend. I am very selective. If I love that person, I dont care if I spent much money just to go and meet that particular person, or call them, or even spent time with them even im in a very busy schedule. But if u are just my hi bye friends, well, what can I say, hi-bye friends are being called like that for a reason right?Not forgoten my special friend. I love being around u, u r so protective, and so
3) I love ribbons, bow, cute stuff a lot. its like im stuck in my little kid heart with big body (watdehek). Its like im addicted to buy things like that, and i have a box of cute pins that my friends are like so jealous of. hikhikhik (perasan)
4) I love my baby pillow. I used to call her "ebi" but as i grow older, i just call her "bantal" =p poyo me. i cant live without her. she have that smell that comfort me every time i go to sleep. I even ask paan if we ever get married, can i bring her along? and he said yes. but her place is not on the bed. =(
As a research student
Ok, heres the thing. Being a research student is not as easy as it seems. Of course in terms of classes, there are no classes except for writting classes that probably only held once in a semester. I have heard so many of complain saying that, being a research student is easy, no classes, and its like you are doing a final year project that masters by course work did in one semester.
1. We have to come up with the idea of what method to improvised. But this one is actually depends on supervisor, initially my supervisor already assign me with an idea of what im gonna do for my research. A semester gone by, it turns out the method cannot be used etc. Allah is the best creator. I never give up. Quickly my supervisor ask me to find another research method that I want to do. Because in 3months, I have to go for my defend proposal. I cried alot that time. I talk to my fiancee, my masters buddy, my sister, my bestfriend.I feel like giving up. But of course its just an expression. LOL. All of the hard work, it turn out to be rubish (at first).
2. I have to do things on my own. I have to find my own research project in a month!!!I was so confused.I read journals, papers, all I can say is, WTH are u jabbering about! Why are there alots of worms (mathematical equations), how can I get an idea out of this alien words??So get back to basic, I love control chart. So i have decided to try something that is not in the silibus. Ambitious me back then. Thats where I sit down, and propose the method to my supervisor. And I still remember what she told me. "If u like the idea, make a proposal, and tell me the methods. Maybe from there we can add up things". I was so relief!!!just for a day.
Ok, this is not my picture during my masters study, however, my point here, if you hate to talk infront of people, well, screw you.
3. Now I have to study something without any professional to come to (My lecturer of control chart just retire, ironic ha?), no books to rely. Just journals and online notes. No black and white. Everything is so blurry. I even make my own theory. I cant ask my supervisor, shes the one who ask me. Because that is not her expertise.I manage to finish my proposal in just 3 months! and to be honest, I am proud of it. From there, I know I can do things that might sound ridiculous, but I did it anyway. I only have to do minor correction. Praise to ALLAH. You can achieve things with a lot of hard work, a little bit of love, and a little bit of tears.
4. Now, after the proposal thingy have ended, here come the nightmares! To actually do the method. To test the method. And do the simulations. Ya ALLAH, here comes the tears again!! My laptop hang like hell. No one knows the method. Heres the thing about journal and papers. They dont reveal the method clearly, they like to keep it to themself, and if you want to know more, you have to call them personally and of course they want you to cite their paper. Luckily my supervisor know someone (used to be her ex supervisor). But dont worry, most of the people if we ask them through email, they will help you. Eventhough they are from aussie, india, etc. Only malaysians are quite stingy i must say.
5. I have to do papers to published in a conference. Thats the requirement for research student. From there, people might think that 5 pages of papers is nothing. You can write it in a day. Oh please! I write my paper at least for a month, with non stoppable correction. And bye2 thesis. You have to make sure the citations. The methods are correct. etc2. I end up with 4 publications, 2 internationals, 2 nationals. 1 of the international paper, I have been awarded as best paper. I am so glad I make my parents and my supervisors happy and proud :D
6. I am still in my correction phase. Its been one semesters an a half now. To be honest, I started to get tired with this research thing. The never ending alone journey. But, when i go to any conference or seminars. i got this excitement of doing research. I am glad I have been around with these professionals people. I am able to learn how they explain things, how they talk. Trust me. I love being around them. I am not the only one who feels that way, I must say all of the research student feels the same. Thats what make us not kill ourself. Ok, JK people.
I really hope I manage to finish this never ending story soon and start a new story. Thats the journey of research student. Hard as it sounds, but if you look at it, the journey, the knowledge is priceless. For those who love to judge people, and claim that what we do is a piece of cake, dont worry, I know you do not know what we really do. And you wanna feel good about being ignorant stupid shit. I dont care. This is what I do when I get bored doing my thing. I am good at this =p enjoy
OK, Bye!
Subscribe to:
Comments (Atom)

.jpg)







































